Πέμπτη, 30 Σεπτεμβρίου 2010

Η πολλή ζάχαρη δεν χαλάει τα δόντια;


Η ζάχαρη και η τερηδόνα πάνε μαζί. Σε αντίθεση, όμως, με ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι άνθρωποι, δεν έχει σημασία το πόσο πολλή ζάχαρη καταναλώνει κανείς, αλλά το πως.


Όπως γράφει η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς», η τερηδόνα εκδηλώνεται όταν τα βακτήρια που επιστρώνουν τα δόντια, καταναλώνουν τα απλά σάκχαρα των τροφίμων δημιουργώντας ένα οξύ που καταστρέφει την εξωτερική στοιβάδα των δοντιών (λέγεται αδαμαντίνη ουσία).

Όταν τρώμε ένα γλυκό, τα βακτήρια χρειάζονται περίπου 20 δευτερόλεπτα για να μετατρέψουν την ζάχαρη σε οξύ το οποίο «τρώει» τα δόντια επί περίπου 30 λεπτά.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι «το να πιει κανείς ένα κουτάκι αναψυκτικό με ζάχαρη είναι λιγότερο επιβλαβές για τα δόντια εάν το καταναλώσει μονορούφι απ' ό,τι εάν το πίνει με μικρές γουλιές επί δύο ώρες», λέει η καθηγήτρια Κάρολ Πάλμερ, επικεφαλής του Τμήματος Διατροφής & Προαγωγής της Στοματικής Υγείας στην Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ταφτς.

«Κάθε φορά που τα βακτήρια εκτίθενται στη ζάχαρη, παράγεται οξύ. Γι' αυτό τον λόγο δεν έχει σημασία πόση ζάχαρη τρώει κανείς, αλλά πόσο συχνά».

Ανήκετε λ.χ. στην κατηγορία όσων έχουν έναν καφέ με ζάχαρη στο γραφείο τους και τον πίνουν σιγά-σιγά όλο το πρωινό; Αργοπίνετε με τις ώρες ένα αναψυκτικό με ζάχαρη; Μασουλάτε συνεχώς καραμέλες με ζάχαρη ή τσιμπολογάτε γλυκά; Αυτές οι συμπεριφορές χαλάνε πολύ περισσότερο τα δόντια από το να φάτε μια τούρτα μια κι έξω.

Πάντως, δεν είναι μόνο η ζάχαρη που χαλάει τα δόντια. Κατά τον ίδιο τρόπο τα καταστρέφουν και όσα τρόφιμα ή ροφήματα είναι όξινα - από τα λάιτ αναψυκτικά έως τις πικρές καραμέλες. Συνεπώς, ό,τι είναι να φάτε ή να πιείτε, να το καταναλώνετε μια φορά την ημέρα και σύντομα.
newsit.gr

Τρέξτε προς την αγκαλιά του... Μορφέα

Μήπως τις νύχτες μένετε άυπνος ενώ την ημέρα ακολουθείτε καθιστική ζωή; Αν έχετε χάσει τον ύπνο σας, τότε θα ήταν καλύτερο, αντί να μετράτε... προβατάκια κάθε βράδυ, να βάλετε αθλητικά παπούτσια κατά τη διάρκεια της ημέρας και να αρχίσετε το τρέξιμο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η τακτική αερόβια άσκηση βοηθά στο να έχει το άτομο ήσυχες νύχτες στην αγκαλιά του Μορφέα, αν και δεν είναι σαφής ο μηχανισμός που οδηγεί σε αυτή τη σύνδεση. «Δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο η άσκηση βοηθά στον ύπνο. Ωστόσο φαίνεται ότι, αν ένα άτομο είναι δραστήριο και κάνει αερόβια άσκηση, υπάρχουν πολλές πιθανότητες να κοιμάται όσες ώρες χρειάζονται για να ξεκουραστεί ο οργανισμός του τη νύχτα» αναφέρει στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters ο δρ Ντέιβιντ Νταβίλα από το Εθνικό Ιδρυμα για τον Υπνο στις ΗΠΑ.

Πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Ειδικοί από το Πανεπιστήμιο Νορθγουέστερν στο Σικάγο παρακολούθησαν 23 ενηλίκους (στην πλειονότητά τους γυναίκες 55 ετών και άνω) που ακολουθούσαν καθιστική ζωή και εμφάνιζαν πρόβλημα αϋπνίας. Οπως προέκυψε, ύστερα από 16 εβδομάδες με πρόγραμμα αερόβιας άσκησης στο οποίο περιλαμβάνονταν τρέξιμο σε διάδρομο ή άσκηση σε στατικό ποδήλατο, παρουσιάστηκε βελτίωση της ποιότητας του ύπνου, καλύτερη διάθεση, μεγαλύτερη ζωτικότητα και λιγότερα καταθλιπτικά συμπτώματα.


http://www.tovima.gr