Πέμπτη, 16 Σεπτεμβρίου 2010

Όσο πέφτει ο υδράργυρος … αυξάνεται η όρεξη ή είναι στην φαντασία μου;


Όσο το καλοκαίρι και οι υψηλές θερμοκρασίες απομακρύνονται είναι πολύ πιθανόν να παρατηρηθεί αύξηση της έντασης

της πείνας.

Η ποσότητα της προσλαμβανόμενης ποσότητας τροφής αυξάνεται κατά την διάρκεια διαμονής σε ψυχρό περιβάλλον και στην καθημερινή διατροφή προστίθενται  πιάτα μεγαλύτερης θερμιδικής αξίας σε σχέση με τους καλοκαιρινούς μήνες. Απλά σκεφτείτε από ποιες τροφές αποτελείται το καλοκαιρινό μας γεύμα (π.χ. σαλάτες, φρούτα, απλά σάντουιτς) και από ποιες το χειμερινό μας (π.χ. όσπρια, κρέατα, σούπες κτλ).

Η διαφορά αυτή δεν είναι τυχαία. Στον υποθάλαμο του εγκεφάλου υπάρχει το κέντρο της θερμορύθμισης του σώματος, το οποίο διεγείρεται από το κρύο. Μέσω της τροφής προσλαμβάνουμε θερμίδες. Οι επιπλέον αυτές θερμίδες βοηθάνε στην καλύτερη θερμορύθμιση του σώματος. Και αυτό γιατί ο οργανισμός, εξαιτίας του πρωτογόνου ενστίκτου που διαθέτει προσπαθεί να  συγκεντρώσει μεγαλύτερη ποσότητα λίπους το οποίο θα λειτουργήσει σαν μέσο θερμομόνωσης της κρύες μέρες του χειμώνα. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται όλα τα ζωτικά όργανα του οργανισμού.

Η μείωση της ηλιοφάνειας προκαλεί επίσης μια εγκεφαλική δυσλειτουργίας η οποία είναι γνωστή ως Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή (Seasonal Affective Disorder). Η διαταραχή αυτή είναι ένα είδος κατάθλιψης η οποία οφείλεται στην μείωση του φωτός. Οι άνθρωποι οι οποίοι επηρεάζονται από αυτήν την διαταραχή έχουν χαμηλότερα επίπεδα σερετονίνης στο αίμα.

Όλα τα πλούσια σε υδατάνθρακες γεύματα βοηθάνε στην αύξηση της ορμόνης αυτής. Δεν είναι λοιπόν τυχαία η συγκεκριμένη αύξηση της πρόσληψης αυτού του είδους των τροφών όσο η μέρα ‘μικραίνει’.
Επιπλέον η μικρότερη διάρκεια της ημέρας επηρεάζει την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων ώστε η μοναξιά να είναι πιο έντονη με αποτέλεσμα το φαγητό να ‘ζεσταίνει’ τις ψυχές.

Η σερετονίνη εκτός από την ηλιοφάνεια επηρεάζεται από την φυσική δραστηριότητα. Η μείωση της άσκησης στην διάρκεια του χειμώνα επηρεάζει με την σειρά της τη μείωση της ορμόνης αυτής. Έτσι λοιπόν η άσκηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους ελέγχου του ξεσπάσματος της όρεξης.

Εκτός της σερετονίνης, έχει βρεθεί ότι η βιταμίνη D μπορεί να επηρεάσει την όρεξη. Η βιταμίνη D κατεξοχήν παράγεται στο δέρμα κατά την διάρκεια έκθεσης στον ήλιο. Έλλειψη ήλιου συνεπάγεται μειωμένη παραγωγή βιταμίνης D.
Έτσι λοιπόν ισορροπημένα γεύματα πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες και η σωστή πρόσληψη βιταμινών σε συνδυασμό με μια ήπιας έντασης φυσική δραστηριότητα είναι δυνατόν να μας απομακρύνουν από τις άσκοπες και παχυντικές επιδρομές μας στο ψυγείο!

Επιμέλεια:
Γεωργία Κάμπατζη, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος , Επιστημονική Συνεργάτης Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών & Ερευνών

Το περπάτημα κάνει καλό σε σώμα και πνεύμα


Το περπάτημα μπορεί να ενισχύσει τη συνεκτικότητα μέσα στα εγκεφαλικά κυκλώματα, που τείνουν να μειώνονται όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος.

«Τα στοιχεία συνεκτικότητας μειώνονται όσο γερνάμε», είπε ο δρ Αρθουρ Φ. Κρέιμερ, ο οποίος ηγείται της ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη στο πανεπιστήμιο του Ιλλινόι στην Ουρμπάνα Σαμπέιν. «Τα δίκτυα δεν είναι τόσο καλά συνδεδεμένα για να στηρίξουν τις δραστηριότητές μας, όπως η οδήγηση. Αλλά διαπιστώσαμε ότι με την αεροβική άσκηση, τα εγκεφαλικά δίκτυα έγιναν πιο συναφή», συμπλήρωσε.

Η έρευνα του Κρέιμερ για το περπάτημα, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Frontiers in Aging Neuroscience, παρακολούθησε την πορεία 70 ενηλίκων από 60 ως 80 ετών, στη διάρκεια ενός χρόνου. Μία άλλη ομάδα λειτούργησε ως ομάδα ελέγχου για την αξιολόγηση όσων μετείχαν στην έρευνα για το περπάτημα.

«Όσοι μετείχαν στην ομάδα των περιπατητών, στην ομάδα που έκανε αερόβια άσκηση, είχαν μακράν τα μεγαλύτερα οφέλη», είπε τονίζοντας ότι τα οφέλη δεν ήταν μόνο σωματικά.

«Μετρήσαμε επίσης την εγκεφαλική λειτουργία», είπε ο Κρέιμερ, του οποίου η ομάδα χρησιμοποίησε μία από τις πιο γνωστές μεθόδους εγκεφαλικής απεικόνισης (brain imaging), το fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging ή Λειτουργική Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού), για να εξετάσει τα εγκεφαλικά δίκτυα.

Συγκριτικά, εξετάστηκε και μία ομάδα 20 με 30 ετών. «Η ομάδα που έκανε αεροβική άσκηση (περπάτημα) επίσης κατέγραψε βελτίωση στη μνήμη, την προσοχή και μία σειρά από άλλες γνωστικές λειτουργίες», είπε ο Κρέιμερ. «Καθώς οι πιο ηλικιωμένοι στην ομάδα περπατήματος αποκτούσαν μεγαλύτερη ευεξία, η συνάφεια μεταξύ διαφορετικών τμημάτων των εγκεφαλικών δικτύων τους αυξανόταν και έφτανε να μοιάζει με εκείνη των 20χρονων», εξηγεί ο ίδιος.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν σημειώθηκαν μέσα σε μία νύχτα. Αντίθετα παρατηρήθηκαν μόνο αφότου η ομάδα περιπατητών επιδιδόταν επί ένα χρόνο σε αυτή τη δραστηριότητα. Κατά την εξέταση που έγινε σε ένα εξάμηνο δεν παρατηρήθηκε κάποια πρόοδος.
NEWSIT.GR

«Οικολογικά» πλυσίματα


Η σόδα δεν είναι μόνο για μαγείρεμα
Αν θέλετε να προστατέψετε το περιβάλλον και… τα ρούχα σας, χρησιμοποιείστε μαγειρική σόδα αντί για μαλακτικό.

Πριν ξεκινήσει η πλύση, βάλτε μέσα στον κάδο του πλυντηρίου μία γενναιόδωρη κουταλιά σούπας, μαγειρική σόδα. Και πριν γίνει το τελευταίο ξέπλυμα, βάλτε στην θήκη μαλακτικού μία κουταλιά του καφέ μαγειρική σόδα.

Μ' αυτό τον τρόπο, τα ρούχα σας θα είναι απαλά. Τα συνηθισμένα μαλακτικά του εμπορίου εκτός ότι επιβαρύνουν το περιβάλλον, μειώνουν και την απορροφητικότητα των πετσετών.

Προσοχή όμως, γιατί η μαγειρική σόδα μπορεί να ξεβάψει τα χρωματιστά. Καλό είναι, πριν την πλύση, να δοκιμάσετε λίγο μείγμα σε κάποιο σημείο του ρούχου.

Πηγή: meacolpa.blogspot.com