Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2010

Μαγνήσιο, απαραίτητο στην άσκηση


Το μαγνήσιο αποτελεί ένα μικροθρεπτικό συστατικό το οποίο κατέχει ρόλο κλειδί στον μεταβολισμό και στην παραγωγή ενέργειας.

Είναι το τέταρτο πιο άφθονο ανόργανο στοιχείο του ανθρώπινου οργανισμού, ενώ περίπου το 50% του μαγνησίου του οργανισμού εντοπίζεται στα οστά.

Παρόλο που το μαγνήσιο απαντάται σε πληθώρα τροφών, εντούτοις έχει παρατηρηθεί πως ακόμα και στις ανεπτυγμένες χώρες, ένα σημαντικό ποσοστό ατόμων δεν λαμβάνουν το μαγνήσιο που χρειάζεται ο οργανισμός τους. Η ανεπαρκής πρόσληψη μαγνησίου έχει σχετιστεί με αυξημένο αριθμό τραυματισμών και καταγμάτων σε ηλικιωμένα άτομα και σε χρόνιους ασθενείς.

Αυτό το θρεπτικό συστατικό όμως είναι σημαντικό και για όσους ασκούνται αφού σχετίζεται με τις αθλητικές επιδόσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με αποτελέσματα μελέτης, οι άνδρες και οι γυναίκες με τα υψηλότερα επίπεδα μαγνησίου στο αίμα είχαν μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη στα χέρια και στις κνήμες, καθώς και μεγαλύτερη έκταση γονάτων και αστραγάλων.

Τα παραπάνω αποτελέσματα της έρευνας είναι λογικά αν σκεφτεί κάποιος πως το μαγνήσιο συμβάλλει στη διατήρηση της κανονικής μυϊκής και νευρικής λειτουργίας, στη σύσπαση και χαλάρωση των μυών, στη ρύθμιση του μεταβολισμού της γλυκόζης, στη σύνθεση πρωτεϊνών, στον μεταβολισμό, στην παραγωγή και στη μεταφορά ενέργειας.

Εάν λοιπόν ασκείστε και νιώθετε ότι δεν αποδίδεται ίσως να φταίει η ανεπαρκής λήψη μαγνησίου. Άλλα συμπτώματα έλλειψης είναι η ευερεθιστικότητα, η ανορεξία, η κούραση, η αϋπνία, η αδυναμία, οι μυϊκές συσπάσεις, η ταχυκαρδία, κ.α. Οι σοβαρή έλλειψη μαγνησίου ωστόσο μπορεί να οδηγήσει σε μουδιάσματα, παρατεταμένες συσπάσεις μυών, ψευδαισθήσεις και παραλήρημα.

Για να αποφύγεις όλα τα παραπάνω αλλά και για να αποδίδεις στη άσκηση, φρόντισε να καταναλώνεις τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο όπως είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα μη επεξεργασμένα δημητριακά, οι ξηροί καρποί, το κρέας και το γάλα.


Καλαμάρη Ασπασία-Σοφία

MSc Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ελιξίριο μακροζωίας η σοκολάτα

Ξέρετε ότι δύο κομματάκια καλής ποιότητας μαύρη σοκολάτα περιέχουν σχεδόν τετραπλάσια ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών απ’ ό,τι ένα δαμάσκηνο ή μια χούφτα λαχανάκια Βρυξελλών; Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι αυτά τα δύο κομματάκια την ημέρα μπορεί να μας χαρίσουν έναν έξτρα χρόνο ζωής – και μάλιστα καλής ποιότητας, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ντέιλι Μέιλ», οι νεώτερες μελέτες για τα οφέλη στην υγεία από τις σοκολάτες με τουλάχιστον 70% περιεκτικότητα σε κακάο δείχνουν τα εξής:

Για την καρδιά…

Μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Αμπερντήν δείχνει ότι οι φλαβανόλες, μια μορφή αντιοξειδωτικών ουσιών της σοκολάτας με υψηλή περιεκτικότητα σε κακαομάζα, εμποδίζει την ενεργοποίηση των αιμοπεταλίων στο αίμα, προφυλάσσοντας έτσι από τις θρομβώσεις.

Επιπλέον, μία άλλη μελέτη που διεξήχθη στο Ντύσελντορφ της Γερμανίας και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Ντέιβις έδειξε ότι η κατανάλωση φλαβανολών μπορεί ακόμα και να αντιστρέψει κάποιες από τις βλάβες που προκαλεί το κάπνισμα στις αρτηρίες.

Πέρυσι, εξάλλου, ο καθηγητής Καρλ Κιν από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ανακοίνωσε ότι λίγη μαύρη σοκολάτα την ημέρα μπορεί να ασκήσει αντιθρομβωτική δράση εφάμιλλη με αυτή του ακετυλοσαλικυλικού οξέος.

…τον εγκέφαλο…

Η σοκολάτα αποτελεί μια από τις πλουσιότερες πηγές μαγνησίου, ενός ιχνοστοιχείου απαραίτητου για την υγεία του εγκεφάλου, σύμφωνα με την επιθεώρηση «JournalofMedicinalFood».

Μελέτη του Πανεπιστημίου Κορνέλ, στη Νέα Υόρκη, έδειξε επίσης ότι περιέχει μια αντιοξειδωτική ουσία που λέγεται επικατεχίνη και η οποία μπορεί να προστατεύει από τις αμυλοειδείς πλάκες που προκαλούν νόσο του Άλτσχαϊμερ και άλλες ασθένειες του εγκεφάλου.

Άλλη μελέτη, στο Πανεπιστήμιο WheelingJesuitτης Δυτικής Βιρτζίνια, έδειξε ότι η σοκολάτα μπορεί να βελτιώνει τη μνήμη, την προσοχή, τον χρόνο αντίδρασης και τις ικανότητες επιλύσεως προβλημάτων, αυξάνοντας την ροή αίματος στον εγκέφαλο.

…το ανοσοποιητικό σύστημα…

Ιαπωνική μελέτη που δημοσιεύθηκε πέρυσι στην «Βρετανική Επιθεώρηση Καρκίνου» έδειξε ότι οι φαινολικές ενώσεις που εκ φύσεως υπάρχουν στην σοκολάτα, διεγείρουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Μια άλλη μελέτη του 2009, που πραγματοποιήθηκε από την Εταιρεία Μελέτης του Καρκίνου της Χαβάι, έδειξε ότι ένα άλλο χαρακτηριστικό συστατικό της σοκολάτας, οι προκυανιδίνες, παρέχουν το ίδιο όφελος.

…τον έλεγχο του στρες…

Σαράντα γραμμάρια μαύρη σοκολάτα την ημέρα επί δύο εβδομάδες μείωσαν τις ορμόνες του στρες σε ομάδα εθελοντών με μέτριο έως έντονο άγχος, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στην «Επιθεώρηση Πρωτεομικής Έρευνας» την οποία εκδίδει η Αμερικανική Χημική Εταιρεία.

…και την μακροζωία

Μελέτη σχεδόν 8.000 αποφοίτων του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, η οποία διήρκησε περισσότερα από 18 χρόνια, αποκάλυψε ότι όσοι έτρωγαν σοκολάτα ζούσαν σχεδόν έναν χρόνο περισσότερο απ’ ό,τι όσοι δεν έτρωγαν.

Τα άσχημα νέα είναι πως όλοι ήταν άντρες – και πολλοί εικάζουν ότι μερικά τουλάχιστον οφέλη της σοκολάτας είναι πιο έντονα στους άντρες απ’ ό,τι στις γυναίκες, για λόγους τους οποίους ουδείς προς το παρόν γνωρίζει.

Πηγή : Web Only