Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

Η Μεσογειακή διατροφή μας προστατεύει από τον διαβήτη

mesogeiakh diatrofi kai diabhths
Εδώ και χρόνια ακούμε για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες, τις 6 Ιανουαρίου 2014, στο επιστημονικό περιοδικό Annals of Internal Medicine επιβεβαιώνει αυτά τα οφέλη και στην αντιμετώπιση του διαβήτη.

Χωρίς να μειώσουν θερμίδες απλά υιοθετώντας τις αρχές τις μεσογειακής διατροφής μπορούν να προστατευτούν, ασθενείς που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη, σύμφωνα με τη νέα μελέτη.
Ο Διαβήτης τύπου 2 αναφέρεται ως διαβήτης ενηλίκων, τα κύτταρα έχουν αναπτύξει αντίσταση στην ινσουλίνη ή το πάγκρεας δεν μπορεί να παράγει την απαραίτητη ποσότητα ινσουλίνης, έτσι η γλυκόζη παραμένει στην κυκλοφορία του αίματος και μπορεί να αυξηθεί σε επικίνδυνα υψηλά επίπεδα.
Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 3.500 ανθρώπους με αυξημένο κίνδυνο για καρδιακή νόσο, αυτοί που ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή βρέθηκε να έχουν 30 τοις εκατό λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών, σε σύγκριση με αυτούς που ακολουθούσαν μια διατροφή με χαμηλά λιπαρά.
Η Μεσογειακή διατροφή είναι γενικά πλούσια σε λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια, ψάρια και ακόρεστα λιπαρά (όπως το ελαιόλαδο και οι ξηροί καρποί). Η κατανάλωση σε κόκκινο κρέας και υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα, βασικές πηγές κορεσμένου λίπους είναι σχετικά μειωμένη.
Για τη νέα μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στοιχεία από μια υπάρχουσα μελέτη που συνέκρινε την αποτελεσματικότητα της δίαιτας μεσογειακού στιλ σε μια διατροφή χαμηλή σε λιπαρά.
Μεταξύ του 2003 και του 2009, 3.541 Ισπανοί ηλικίας 55 έως 80 είχαν εγγραφεί στη μελέτη. Κανένας από τους συμμετέχοντες δεν είχε διαβήτη κατά την έναρξη της δοκιμής, αλλά όλοι είχαν τρεις ή περισσότερους επιβαρυντικούς παράγοντες κινδύνου.
Οι παράγοντες αυτοί ήταν:
  • Το κάπνισμα
  • Το υπερβάλλον βάρος
  • Η υψηλή χοληστερόλη.
Οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν τυχαία για να ακολουθήσουν μία από τις τρεις δίαιτες.
  • Μεσογειακή διατροφή που η κύρια ποσότητα λίπους προέρχονταν από έξτρα παρθένο ελαιόλαδο
  • Μεσογειακή διατροφή η κύρια ποσότητα λίπους προέρχονταν από ξηρούς καρπούς
  • Δίαιτα με περιορισμό στην κατανάλωση λιπαρών
Σε καμία από τις δίαιτες δεν ζητήθηκε να μειώσουν την ποσότητα του φαγητού/θερμίδων ή να αυξήσουν την φυσική τους δραστηριότητα.
Μετά από περίπου τέσσερα χρόνια, 273 από τους συμμετέχοντες είχαν εκδηλώσει διαβήτη. Από αυτούς το 6,9 τοις εκατό ήταν από την πρώτη ομάδα, το 7,4 τοις εκατό από την δεύτερη ομάδα και το 8,8 τοις εκατό από την Τρίτη ομάδα.
Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η διαφορά στις δύο πρώτες ομάδες μπορεί να είναι τυχαία, αλλά η διαφορά τους με την Τρίτη ομάδα είναι σημαντική.
Σύμφωνα με τον ο Δρ Jordi Salas –Salvado, που είναι επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής της διατροφής στο Πανεπιστήμιο Rovira i Virgili και ο επικεφαλής του Τμήματος Διατροφής στο Νοσοκομείο de Sant Joan de Reus στην Ισπανία, οι τυχαιοποιημένες μελέτες έως τώρα έχουν δείξει ότι οι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, και την προώθηση της απώλειας βάρους μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη τύπου 2. Τώρα είναι η πρώτη φορά που αξιολογούνται οι διατροφικές αλλαγές χωρίς περιορισμό θερμίδων ή αυξημένη σωματική δραστηριότητα.
Δεδομένου ότι η έρευνα έγινε σε πληθυσμό 55 έως 80 ετών και είχαμε αυτά τα αποτελέσματα, μπορούμε να πούμε ότι ποτέ δεν είναι αργά για να βελτιώσουμε τη διατροφή μας.
Επιπλέον μια διατροφή χαμηλότερων θερμίδων με σκοπό την απώλεια βάρους σε συνδυασμό πάντα με μια διατροφή που βασίζεται στις αρχές τις Μεσογειακής διατροφή να έχει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

«Κλειδί μακροζωίας» η γυμναστική

Η συστηματική γυμναστική μπορεί να αυξήσει σημαντικά το προσδόκιμο επιβίωσης των ανθρώπων με ιστορικό καρκίνου, σύμφωνα με μία νέα μελέτη.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Loyola, στο Σικάγο,

παρακολούθησαν επί δύο δεκαετίες την πορεία της υγείας 1.021 ανδρών που είχαν διαγνωστεί με καρκίνο, καταγράφοντας λεπτομερώς τον τρόπο ζωής τους.

Σε ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι εθελοντές το 1988, ανέφεραν κάθε είδους φυσική δραστηριότητα που έκαναν - από την ανάβαση της σκάλας με τα πόδια έως τη συμμετοχή σε αθλήματα. 

Το ίδιο έκαναν και το 1993, ενώ οι ερευνητές τους παρακολούθησαν έως το 2008.

Όπως διαπίστωσαν, όσοι έκαιγαν πάνω από 3.000 θερμίδες την εβδομάδα μέσω της συστηματικής γυμναστικής είχαν κατά 48% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία στη διάρκεια της μελέτης, 

σε σύγκριση με όσους δεν γυμνάζονταν.

Οι πιθανότητές τους να πεθάνουν από τον καρκίνο του ήταν μειωμένες κατά 38%, ενώ είχαν επίσης κατά 49% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από καρδιοπάθεια.

Ένας άντρας βάρους 80 κιλών πρέπει να περπατάει με γρήγορο βήμα επί 30 λεπτά την ημέρα, 

πέντε ημέρες την εβδομάδα, για να κάψει τις 3.000 θερμίδες.

Ο αριθμός των ανθρώπων που νικούν τον καρκίνο αυξάνεται διαρκώς, 

χάρη στις προηγμένες μεθόδους πρώιμης διάγνωσης και την βελτίωση των αντινεοπλασματικών θεραπειών, σημειώνουν οι ερευνητές στην «Επιθεώρηση Φυσικής Δραστηριότητας & Υγείας» (JPAH).

Τα νέα ευρήματα, όμως, σε συνδυασμό με εκείνα προγενέστερων μελετών, 

υποδηλώνουν ότι «η μακροζωία των επιζησάντων του καρκίνου μπορεί να αυξηθεί σημαντικά με την βοήθεια της συστηματικής φυσικής δραστηριότητας», προσθέτουν.

Τα οφέλη της γυμναστικής στον γενικό πληθυσμό είναι καλά τεκμηριωμένα, 

αλλά σχετικά λίγες μελέτες έχουν γίνει σε επιζήσαντες του καρκίνου, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι οποίοι θέλησαν να εξετάσουν το θέμα σε μακροπρόθεσμη βάση.

Στην εξαγωγή των συμπερασμάτων τους έλαβαν υπ’ όψιν όλους τους άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο θανάτου, 

όπως την ηλικία, το κάπνισμα, το σωματικό βάρος, την ηλικία θανάτου των γονέων και τις διατροφικές συνήθειες.

ΠΗΓΗ: tanea.gr