Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

Οι ευεργετικές ιδιότητες του καφέ

Τρία πράγματα που ίσως δε γνωρίζατε
Ο καφές είναι ένα από τα πολυσυζητημένα θέματα διατροφής σήμερα. Σίγουρα θα έχετε διαβάσει πολλές φορές τόσο για τα θρεπτικά του συστατικά όσο και για την επίδρασή του σε διάφορες πτυχές της υγείας όπως στο διαβήτη , τα καρδιαγγειακά , τον καρκίνο του προστάτη, τη νόσο Πάρκινσον αλλά και σε ιδιαίτερες πληθυσμιακές ομάδες όπως οι αθλητές, είστε όμως βέβαιοι ότι τα γνωρίζετε όλα για τον καφέ;

Σύμμαχος στην πρόληψη του καρκίνου του ενδομητρίου
Σύμφωνα, με την πρόσφατη επίσημη θέση του Αμερικανικού Ινστιτούτου Έρευνας για τον Καρκίνο (American Institute for Cancer Research) μέσα στο 2013, η μέτρια κατανάλωση καφέ σε συνδυασμό με τη σωματική άσκηση μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη εμφάνισης καρκίνου του ενδομητρίου στις γυναίκες.

Μάλιστα, η επίδραση αυτή φαίνεται να ισχύει και για τον ντεκαφεϊνέ. Συγκεκριμένα, για κάθε 1 επιπλέον φλιτζάνι καφέ και ντεκαφεϊνέ ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του ενδομητρίου φαίνεται να μειώνεται κατά 7% και 8% αντίστοιχα. Οι μηχανισμοί που υποστηρίζουν αυτό το εύρημα αφορούν κυρίως τα αντιοξειδωτικά που περιέχει ο καφές, τα οποία αναστέλλουν την καταστροφή του DNA και βελτιώνουν τα επίπεδα της ινσουλίνης, της οποίας η υπερέκκριση έχει κατηγορηθεί για την εμφάνιση καρκίνου του ενδομητρίου.

Καφές και βελτιωμένη στυτική λειτουργία
Δεδομένα της βιβλιογραφίας τα τελευταία χρόνια, έχουν αρχίσει να αναδεικνύουν κάποια πιθανή σχέση μεταξύ της κατανάλωσης καφεΐνης και της αποτελεσματικής θεραπείας της στυτικής δυσλειτουργίας. Το 2008, ο Δρ Yutian Dai και οι συνεργάτες του στο Νοσοκομείο Golu στο Nanjing πειραματίστηκε σε διαβητικούς αρουραίους με σκοπό την ανίχνευση της σχέσης αυτής και ανακάλυψαν ότι η καφεΐνη εμφανίζει θετική επίδραση στην στυτική δυσλειτουργία.

Οι επιστήμονες δεν έχουν πραγματοποιήσει, ακόμη, δοκιμές σε ανθρώπους, ενώ δεν είναι σαφές αν η καφεΐνη έχει την ίδια επίδραση σε μη-διαβητικούς. Ωστόσο, δεδομένου ότι ο διαβήτης είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στη στυτική δυσλειτουργία, η μελέτη προσφέρει κάποια ελπίδα στον διαβητικό πληθυσμό.

Καφές και διάθεση
Τα αποτελέσματα πρόσφατης μετα-ανάλυσης που χρησιμοποίησε τα δεδομένα 3 μεγάλων ερευνών έδειξε ότι οι άνθρωποι που πίνουν 2-4 φλιτζάνια καφέ την ημέρα έχουν 50% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από βαριάς μορφής κατάθλιψη.

Οι ερευνητές πιθανολογούν ότι ο βασικός «παίκτης» της δράσης αυτής θα μπορούσε να είναι η καφεΐνη, καθώς εκτός του ότι αυξάνει την εγρήγορση, φαίνεται να εμφανίζει και θετικές επιδράσεις στη διάθεση. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα της μελέτης είναι ακόμη πρώιμα και δεν μπορούν να μας οδηγήσουν σε συμπεράσματα αναφορικά με τον μηχανισμό και τον τρόπο επίδρασης του καφέ σε παράγοντες της διάθεσης, γι’ αυτό απαιτούνται περισσότερες μελέτες ώστε να μπορέσει να επιβεβαιωθεί οποιαδήποτε συσχέτιση.

Πηγή: nutrimed.gr

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το σελήνιο

Μελέτες δείχνουν ότι μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων μορφών καρκίνου
Το σελήνιο είναι ένα σημαντικό μικροθρεπτικό συστατικό, το οποίο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες.

Στις αρχές του 1970, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι το σελήνιο αν και είναι απαραίτητο στη διατροφή και σε μικρές ποσότητες, αποτελεί κύριο συστατικό του μέταλλο- ενζύμου υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης και άλλων σελήνιο- πρωτεϊνών και συμμετέχει προστατευτικά ενάντια στην οξειδωτική καταστροφή των ελεύθερων ριζών.

Ο ρόλος του σεληνίου στον οργανισμό

Μελέτες υποστηρίζουν ότι το σελήνιο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων μορφών καρκίνου. Συγκεκριμένα, πολλές μελέτες έχουν γίνει για την πιο συνηθισμένη μορφή καρκίνου στους άνδρες, στην Ευρώπη, τον καρκίνο του προστάτη και τη σχέση του με το σελήνιο, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι το σελήνιο έχει προστατευτική δράση και οδηγεί σε μείωση του κινδύνου εμφάνισης αυτού του καρκίνου. Οι σελήνιο- πρωτεΐνες μπορεί να μειώσουν αυτόν τον κίνδυνο, επειδή συμμετέχουν στην παραγωγή τεστοστερόνης, ορμόνης που αποτελεί σημαντικό ρυθμιστή της φυσιολογικής και μη ανάπτυξης του.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το σελήνιο μπορεί να έχει προστατευτική επίδραση στο λιπιδαιμικό προφίλ του οργανισμού. Λόγω της αντιοξειδωτικής του ιδιότητας, το σελήνιο θεωρείται ότι προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα από τοξικά μέταλλα, τα οποία σχετίζονται με την αθηρογένεση, όπως ο υδράργυρος, το κάδμιο, το αρσενικό, αποκλείοντας τα μέταλλα που προκαλούν οξειδωτική καταστροφή ή δημιουργώντας ανενεργά συγκροτήματα μετάλλων.

Επίσης, σημαντικός είναι ο ρόλος του σεληνίου στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος του οργανισμού. Καθώς το σελήνιο είναι αντιοξειδωτική ουσία, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού και συμβάλλει στην προστασία από ιώσεις. Τέλος, το σελήνιο θεωρείται ότι έχει θετική επίδραση στον θυρεοειδή αδένα και συγκεκριμένα στον μεταβολισμό των θυρεοειδικών ορμονών.

Πηγές και βιοδιαθεσιμότητα

Το σελήνιο βρίσκεται στο έδαφος, συγκεντρώνεται στα φυτά και, κατ’ αυτόν τον τρόπο, περνάει στην τροφική αλυσίδα. Πολύ καλές πηγές σεληνίου αποτελούν τα καρύδια (κυρίως τα καρύδια Βραζιλίας) και τα ζωικά προϊόντα όπως τα εντόσθια, το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα δημητριακά και τέλος τα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά.

Η περιεκτικότητα ενός τροφίμου σε σελήνιο ποικίλλει και εξαρτάται από την περιεκτικότητα του εδάφους σε σελήνιο στο οποίο παράγεται, τα φυτά που καλλιεργούνται και τα ζώα που μεγαλώνουν. Οι περισσότερες μορφές σεληνίου που υπάρχουν στη φύση είναι βιοδιαθέσιμες, αλλά μόνο το 55- 65 % του σεληνίου απορροφάται από τον οργανισμό μέσω της τροφής. Το ευρωπαϊκό έδαφος είναι σχετικά φτωχό σε σελήνιο σε σχέση με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Αμερική και ο Καναδάς.

Γενικότερα, τα ζωικά και τα θαλασσινά τρόφιμα περιέχουν περισσότερο σελήνιο από τα φυτικά προϊόντα. Κατά συνέπεια οι χορτοφάγοι καταναλώνουν λιγότερη ποσότητα σελήνιο σε σχέση με τους υπόλοιπους. Μεγάλες ελλείψεις θα εμφανίσουν οι χορτοφάγοι που καταναλώνουν λαχανικά που παράγονται σε έδαφος χαμηλής περιεκτικότητας σεληνίου.

Διαιτητικές συστάσεις

Οι διαιτητικές συστάσεις ημερήσιας πρόσληψης βασίζονται στο ποσό πρόσληψης που απαιτείται για να μεγιστοποιηθεί η δράση της υπεροξειδάσης της γλουταθιόνης στο αίμα, αλλά υπάρχει διαφωνία για αν αυτό είναι απαραίτητο. Ο παρακάτω πίνακας αναφέρει την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη (RDA) σε κάθε ηλικία για το σελήνιο.

Πηγή: mednutrition.gr 

Οι φυτικές ίνες σύμμαχος σε μια δίαιτα

Είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας υγιεινής διατροφής
Πολύ συχνά οι διαιτολόγοι επισημαίνουν ότι οι φυτικές ίνες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι μιας ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής.

Μεταξύ των ποικίλων πλεονεκτημάτων που μπορούν να ασκούν στην ανθρώπινη υγεία εντάσσεται και η καλύτερη διαχείριση του σωματικού βάρους. Πώς όμως η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες συμβάλλει αποτελεσματικά στη διαχείριση του βάρους;

Τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες αυξάνουν το αίσθημα του κορεσμού λόγω του όγκου τους, ενώ παράλληλα λόγω της χαμηλής θερμιδικής πυκνότητάς τους οδηγούν σε μείωση της προσλαμβανόμενης ενέργειας. Ουσιαστικά, η προαγωγή του αισθήματος κορεσμού οδηγεί σε μείωση της προσλαμβανόμενης ενέργειας σε συνδυασμό με τη χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες των τροφίμων εκείνων που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.

Έτσι, η μακροχρόνια κατανάλωση μιας διατροφής πλούσιας σε φυτικές ίνες μπορεί να επάγει μια καλύτερη μακροχρόνια ρύθμιση του σωματικού βάρους. Άτομα που καταφέρνουν να εντάξουν αποτελεσματικά τις φυτικές ίνες στη διατροφή τους φαίνεται να καταφέρνουν να διατηρήσουν ευκολότερα ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος μετά από προσπάθειες αδυνατίσματος.

Πηγή: neadiatrofis.gr