Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2012

Υγιή μαλλιά και το φθινόπωρο.

Το φθινόπωρο έρχεται, κουβαλώντας τα καλά (η θερμοκρασία πέφτει, καταφτάνει αεράκι), αλλά και τα ενοχλητικά χαρακτηριστικά του. Όσον αφορά υγεία και εμφάνιση, η εποχική τριχόπτωση δημιουργεί σε πολλούς εκνευρισμό και ανησυχία, ειδικά αν είναι έντονη. 

Η φυσιολογική ανανέωση του τριχωτού της κεφαλής έχει τα μυστικά της, τα οποία αν γνωρίζετε δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεστε. Φτάνει να ακολουθείτε τους βασικούς κανόνες και μερικές παραδοσιακές συμβουλές, ειδικά μετά το καλοκαίρι που τα μαλλιά έχουν ταλαιπωρηθεί από τον ήλιο και τη θάλασσα.

Γιατί πέφτουν τα μαλλιά;

Οι περισσότεροι άνθρωποι χάνουν περίπου 50-100 τρίχες καθημερινά, οι οποίες ωστόσο αναπληρώνονται. Η ρουτίνα μετατρέπεται σε πρόβλημα, όταν οι απώλειες έχουν να κάνουν με τη διπλάσια ποσότητα μαλλιών, και δη για μεγάλο χρονικό διάστημα (περισσότερο από 2 μήνες).

Στην περίπτωση που τα μαλλιά σας πέφτουν με ανησυχητικούς ρυθμούς για αρκετό καιρό, είναι απαραίτητο να επισκεφτείτε ένα δερματολόγο.

Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι της τριχόπτωσης στις γυναίκες εντοπίζονται στην ανεπάρκεια σιδήρου και φεριτίνης στο αίμα, στην έλλειψη φυλλικού οξέος, σε διάφορα ενδοκρινικά προβλήματα, όπως π.χ. δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, ή στη λήψη φαρμάκων. Ο γιατρός θα σας ρωτήσει αν έχετε διαταραχές στην περίοδό σας ή πολυκυστικές ωοθήκες, αν έχετε περάσει πρόσφατα σοβαρή λοίμωξη ή έχετε υποστεί σοβαρή χειρουργική επέμβαση.

Πολλές φορές, η έντονη τριχόπτωση κρύβει πιο απλούς λόγους, καθώς μπορεί να εμφανιστεί ακόμη και ύστερα από εξαντλητική δίαιτα, η οποία στέρησε τον οργανισμό σας από πολύτιμα στοιχεία και πρωτεΐνες. Σε κάθε περίπτωση, μην αγχώνεστε: Σύμφωνα με έρευνες, το στρες συγκαταλέγεται στους πιο σημαντικούς παράγοντες -της παροδικής, ευτυχώς- τριχόπτωσης.

Τροφές για υγιή μαλλιά
Η τρίχα αποτελείται κυρίως από κερατίνη που παράγει ο βολβός, συνθέτοντας ουσίες όπως αμινοξέα, μεταλλικά άλατα, βιταμίνες και λιπίδια που φτάνουν ως εκεί μέσω του αίματος. Όταν ο οργανισμός δεν εφοδιάζεται με τις κατάλληλες τροφές, ο βολβός αδυνατεί να παράγει αυτές τις ουσίες.

• Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με βιταμίνες της ομάδας Β, βιταμίνη Ε, σίδηρο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο και ακόρεστα λιπαρά οξέα που θα βρείτε στο ψάρι, τα αυγά, το άπαχο κρέας, τα φρέσκα λαχανικά και τα φρούτα, τα όσπρια, το γάλα, το ψωμί ολικής άλεσης, τα δημητριακά και το ελαιόλαδο.

• Μπορείτε επίσης να ξεκινήσετε τη λήψη βασιλικού πολτού, που εκτός από τις τονωτικές ιδιότητες που έχει για τον οργανισμό, βελτιώνει την όψη του δέρματος, δυναμώνει τα νύχια και θεωρείται ότι επιβραδύνει την τριχόπτωση. Αν πάσχετε από αλλεργίες ή αλλεργικό άσθμα, θα πρέπει να ρωτήσετε το γιατρό σας. Η κατανάλωση βασιλικού πολτού δεν πρέπει να ξεπερνά το μισό γραμμάριο καθημερινά. Προτιμήστε το συσκευασμένο (που έχει περάσει από τους απαραίτητους ελέγχους) και προσέξτε την όψη του: πρέπει να έχει άσπρο και λαμπερό χρώμα. Στα φαρμακεία και τα καταστήματα υγιεινής διατροφής θα βρείτε βασιλικό πολτό φρέσκο ή κατεψυγμένο, αλλά και σε αμπούλες, αναμεμειγμένο με άλλα θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες.

ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗ
Λάδια

Μία φορά τη βδομάδα, πριν το λούσιμο, κάντε απαλό μασάζ στο τριχωτό της κεφαλής με λάδι ελιάς για μερικά λεπτά, και στη συνέχεια απλώστε το λάδι μέχρι τις άκρες. Αφήστε το να δράσει για τουλάχιστον μισή ώρα και για καλύτερο αποτέλεσμα καλύψτε τα μαλλιά με ένα σκουφάκι ή ζεστή πετσέτα, καθώς η ζέστη ενισχύει την τονωτική και θεραπευτική δράση του.

Μπορείτε, επίσης, να χρησιμοποιήσετε δαφνέλαιο, που περιέχει λιπαρά οξέα και είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε, το οποίο επίσης ενδείκνυται για την τόνωση των μαλλιών, επειδή προστατεύει και ενισχύει (και) τη δομή της τρίχας.

Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε μασάζ με αμυγδαλέλαιο ή λάδι αβοκάντο. Έχετε ωστόσο υπόψη ότι, αν τα μαλλιά σας είναι πολύ λιπαρά, ενδέχεται τα λάδια (και ειδικά το δαφνέλαιο) να βαρύνουν την τρίχα και να εντείνουν τη λιπαρότητα. Γι' αυτό, φροντίστε να τα λούζετε προσεκτικά.

Το μυστικό για να απαλλαγείτε πιο εύκολα από το λάδι μετά τη θεραπεία είναι να μη βρέξετε τα μαλλιά πριν βάλετε το σαμπουάν. Ρίξτε όσο σαμπουάν χρειάζεστε στην παλάμη σας, αναμείξτε το με λίγο ζεστό νερό και μετά απλώστε το στα λαδωμένα μαλλιά. Η χρήση λαδιού πριν το λούσιμο θα σας «απαλλάξει» και από τη μαλακτική κρέμα.

Φυσικές μάσκες και τονωτικές λοσιόν

• Ανακατέψτε ένα κεσέ γιαούρτι με έναν κρόκο αυγού και κάντε μασάζ στο κεφάλι σας. Αφήστε το μείγμα για λίγα λεπτά και ξεβγάλτε με άφθονο νερό.

• Φτιάξτε ένα διάλυμα που θα αποτελείται από 1 φλιτζάνι του ελληνικού μέλι (το οποίο θα έχετε πρώτα ζεστάνει για να ρευστοποιηθεί) και 4 κούπες ζεστό νερό. Απλώστε τη λοσιόν στα μαλλιά μετά το λούσιμο και αφήστε τη να δράσει για περίπου 20 λεπτά. Ξεβγάλτε με άφθονο νερό.

• Φτιάξτε 100 γρ. αφέψημα από χαμομήλι (γνωστό για τις μαλακτικές του ιδιότητες) και ανακατέψτε το με 200 γρ. άχρωμη χένα σε μορφή σκόνης, 4 κουταλιές ελαιόλαδο (αν τα μαλλιά σας είναι πολύ λιπαρά, μειώστε τις σε δύο) και 1 κρόκο αυγού. Απλώστε την παχύρρευστη μάσκα στα μαλλιά σας πριν το λούσιμο και αφήστε τη να δράσει για περίπου μισή ώρα.

Πολύτιμα αιθέρια έλαια

Ylang-ylang: θεωρείται ότι δρα κατά της τριχόπτωσης.

Πατσουλί: τονωτικό, τόσο για την επιδερμίδα όσο και για τα μαλλιά.

Θυμάρι: περιορίζει την τριχόπτω ση και την πιτυρίδα στα λιπαρά μαλλιά.

Δεντρολίβανο: γνωστό για τις τονωτικές του ιδιότητες στα αδύναμα μαλλιά.

Λεμόνι: προσθέτει λάμψη στα φυσικά και στα βαμμένα μαλλιά.

Αγριοκυπάρισσο: αντισηπτικό και ρυθμιστικό της λιπαρότητας.

Φασκόμηλο: από τα πιο γνωστά τονωτικά των μαλλιών.

Πώς να τα χρησιμοποιήσετε:
• αναμείξτε 2 σταγόνες ylang-ylang και 2 σταγόνες δεντρολίβανο σε αμυγδαλέλαιο, προσθέστε και λίγο σιτέλαιο στο μείγμα και κάντε μασάζ στο κεφάλι.

• Προσθέστε στο σαμπουάν σας 10 σταγόνες αιθέριο έλαιο θυμάρι και 5 σταγόνες tea tree oil.

• Προσθέστε σε δαφνέλαιο 20 σταγόνες αιθέριο έλαιο δεντρολίβανο και 10 σταγόνες λεμόνι και αφού κάνετε μασάζ στο κεφάλι, αφήστε το να δράσει για μερικά λεπτά.

• Για τόνωση σε αδύνατα μαλλιά με τριχόπτωση, προσθέστε στο σαμπουάν σας 8 σταγόνες φασκόμηλο.

• Για την τριχόπτωση, μπορείτε επίσης να αναμείξετε σε 20 ml αμυγδαλέλαιο 5 σταγόνες αιθέριο έλαιο δενδρολίβανο και 5 σταγόνες πιπερόριζα.

Συνταγές για κάθε τύπο μαλλιών
Κάθε τύπος μαλλιών απαιτεί και τη δική του φροντίδα. Τα μείγματα που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να έχετε όμορφα και υγιή μαλλιά. Χρησιμοποιήστε κάθε φορά ως βάση 20 ml αμυγδαλέλαιο και προσθέστε τις απαιτούμενες σταγόνες αιθέριων ελαίων για να κάνετε μασάζ.

Για ξηρά μαλλιά: Προσθέστε 3 σταγόνες τριαντάφυλλο και 7 σανταλόξυλο.

Για λιπαρά μαλλιά: Προσθέστε 4 σταγόνες άρκευθο και 6 πετιγκρέιν. Μπορείτε επίσης να προσθέσετε στο σαμπουάν σας 10 σταγόνες αγριοκυπάρισσο.

Για κανονικά μαλλιά: Προσθέστε 4 σταγόνες λιβάνι και 6 πορτοκάλι.

Για θαμπά μαλλιά: Προσθέστε 4 σταγόνες πατσουλί και 6 παλμαρόζα. Εναλλακτικά, προσθέστε σε 20 ml δαφνέλαιο 30 σταγόνες λεμόνι.

Για πιτυρίδα: Προσθέστε 4 σταγόνες μελαλεύκα και 6 γεράνι.

Τι να αποφεύγετε:
• Το σφιχτό δέσιμο των μαλλιών σας, γιατί με τον καιρό αδυνατίζει η τρίχα.

• Το κάπνισμα.

• Το καθημερινό στέγνωμα με πιστολάκι.

• Τη συχνή χρήση χημικών βαφών που καταπονούν τα μαλλιά.

.tovima.gr

Νερό: Πολύτιμο και τον χειμώνα Ποιές είναι οι επιδράσεις του στα όργανα του ανθρώπινου σώματος

Συμπεριλαμβάνεται στα τέσσερα στοιχεία της φύσης. Το νερό, πολύτιμο και ζωογόνο, αποτελεί βασικό συστατικό, κατά τα 2/3, του ανθρώπινου οργανισμού: στους άνδρες, το ποσοστό φθάνει το 60-65%, στις γυναίκες το 50-60%, ενώ στα μικρά παιδιά (5-8 χρονών) μέχρι και το 70%. Δύσκολα αντέχει κανείς χωρίς αυτό, με αποτέλεσμα να το λαμβάνει σε διάφορες μορφές (από φρουτοχυμούς, ροφήματα, γάλα, σούπες), αλλά και από τρόφιμα που περιέχουν νερό, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά. 
Ο κίνδυνος της αφυδάτωσης

Οι ανάγκες ενός ενηλίκου σε υγρά είναι περίπου 2,5-3 λίτρα την ημέρα. Απώλεια υγρών της τάξης του 1-2% του βάρους μας (δηλαδή 650-1.200 γρ. για μια γυναίκα 65 κιλών) μπορεί να προκαλέσει διαταραχές στη φυσιολογική λειτουργία του σώματος, που εκφράζονται με πονοκέφαλο, αίσθημα κόπωσης, αδυναμία συγκέντρωσης και ευερεθιστότητα. Σε περίπτωση πιο σοβαρής αφυδάτωσης, που φτάνει στο 3-5% του συνολικού μας βάρους, τα προβλήματα είναι ακόμη σοβαρότερα, όπως θολή όραση, δυσκολία στην κατάποση, ακόμη και μυϊκοί σπασμοί ή παραισθήσεις. Καθημερινά, ο οργανισμός μας αποβάλλει περίπου 5 ποτήρια νερό από τα νεφρά με τη μορφή ούρων, 2 ποτήρια νερό με τον ιδρώτα και 1 ποτήρι νερό με την αναπνοή.

Η επίδραση του νερού στο σώμα

Στα κύτταρα
Συμβάλλει σημαντικά στη ζωή και την αναπαραγωγή των κυττάρων. Αποτελεί το κύριο μέσο μεταφοράς θρεπτικών συστατικών (υδατάνθρακες, αμινοξέα, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία) στα κύτταρα και κατ' επέκταση στα όργανα του σώματος. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί και μέσο απομάκρυνσης τοξικών και άχρηστων ουσιών.

Στο αίμα
Το νερό αποτελεί βασικό συστατικό του αίματος, το οποίο μεταφέρει το οξυγόνο και τις θρεπτικές ουσίες, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στην αποβολή των βλαβερών και άχρηστων ουσιών από το σώμα.

Στους ιστούς
Παίζει το ρόλο φυσικού λιπαντικού, συμβάλλοντας στην καλή λειτουργία των μυών και των αρθρώσεων. Επιπλέον, εξασφαλίζει την απορρόφηση των κραδασμών, για παράδειγμα από πτώσεις ή ακόμη και από τις απλές καθημερινές δραστηριότητες (π.χ. περπάτημα), προστατεύοντας ευαίσθητες περιοχές όπως ο εγκέφαλος και τα μάτια.

Στον εγκέφαλο
Ακόμα και ένα μικρό ποσοστό αφυδάτωσης, π.χ. της τάξης του 2%, αυξάνει το αίσθημα κόπωσης και επηρεάζει αρνητικά τη διάθεση και την ικανότητα συγκέντρωσης.

Στα νεφρά
Είναι σημαντικό για τη λειτουργία των νεφρών, καθώς χωρίς αυτό τα νεφρά δεν μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους, δηλαδή να βοηθήσουν στην αποβολή των τοξινών και των άχρηστων ουσιών που προκύπτουν από τη διαδικασία του μεταβολισμού.

Στο πεπτικό 
Ως κύριο συστατικό των πεπτικών υγρών, βοηθάει στη λειτουργία της πέψης των τροφών. Διευκολύνει τη διέλευση της τροφής από το γαστρεντερικό σωλήνα και συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Τέλος, συντελεί στην απέκκριση των άπεπτων ουσιών από το παχύ έντερο.

Στο δέρμα
Χάρη στο νερό που πίνουμε, η επιδερμίδα μας διατηρείται ελαστική και υγιής, λαμπερή.

Στη διατήρηση της θερμοκρασίας
Το νερό αποτελεί το βασικό μέσο του σώματός μας προκειμένου να διατηρεί τη θερμοκρασία του σταθερή, ανεξάρτητα από το εξωτερικό περιβάλλον. Ο ιδρώτας, που αποτελείται κυρίως από νερό, συμβάλλει στη μείωση της θερμοκρασίας του σώματός μας, ειδικά τις θερμές ημέρες του χρόνου ή όταν καταπονούμε το σώμα μας λόγω άσκησης ή εργασίας. Είναι, λοιπόν, σημαντικό στις περιπτώσεις αυτές να αναπληρώνουμε τις επιπλέον απώλειες σε υγρά.

Στην εγκυμοσύνη και το θηλασμό
Οι ανάγκες σε νερό κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνονται σημαντικά, κυρίως λόγω της αυξημένης απώλειας, αλλά και της αλλαγής της σύστασης του σώματος της γυναίκας (π.χ. αμνιακό υγρό). Οσον αφορά την περίοδο του θηλασμού, οι ανάγκες είναι ακόμη μεγαλύτερες, αφού χρειάζεται να καλυφθούν οι απώλειες υγρών από την παραγωγή γάλακτος.

Στη δίαιτα
Είναι απολύτως απαραίτητο, καθώς κατά τη διάρκεια του φαγητού προάγει το αίσθημα κορεσμού. Επιπλέον, η κάλυψη των αναγκών μας σε υγρά συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού.

Για τις λοιμώξεις
Η στέρηση υγρών προδιαθέτει για ουρολοιμώξεις. Η άφθονη λήψη υγρών στη διάρκεια μιας λοίμωξης του αναπνευστικού βοηθάει περισσότερο στην απόχρεμψη από ό,τι η λήψη αποχρεμπτικών.
 .tovima.gr