Τετάρτη, 15 Φεβρουαρίου 2017

Χρώματα στις τροφές: Μάθε τι βιταμίνες «δείχνει» κάθε χρώμα στα λαχανικά!

Λευκό

Καλές επιλογές:
Κρεμμύδι, σκόρδο, πατάτα, κουνουπίδι, λευκό νεκταρίνι.
Φυσικά χημικά:
 Aλισίνη και σελήνιο. Εκτός από ενισχυτικά της γεύσης, κάποιες λευκές τροφές εξασφαλίζουν υγιεινές σουλφίδες, που βοηθούν στην καταπολέμηση της LDL ή κακής χοληστερίνης και σταθεροποιούν την αρτηριακή πίεση. Η υγιής κυκλοφορία στις φλέβες του εγκεφάλου σε βοηθά να κάνεις πιο έξυπνα σχόλια ή παρατηρήσεις τη στιγμή που τα χρειάζεσαι.

ΚΟΚΚΙΝΟ

Καλές επιλογές:
Ντομάτα, πιπεριές, καρπούζι, ροζ γκρέιπφρουτ, φράουλα.
Φυσικά χημικά:
Λυκοπένιο. Ενισχύει την υγιή παραγωγή κυττάρων και την καλύτερη επικοινωνία μεταξύ τους, που σημαίνει πως μπορεί να βοηθά τα μέρη του εγκεφάλου σου να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά. Συμπυκνωμένο και ζεσταμένο, π.χ., στη σάλτσα για μακαρόνια, απορροφάται καλύτερα από το σώμα. 

ΚΙΤΡΙΝΟ

Καλές επιλογές:
Λεμόνι, ανανάς, λάιμ, γκρέιπφρουτ, παπάγια.
Φυσικά χημικά:
Λιμονίνη, λουτεΐνη και βρομελαΐνη. Τα εσπεριδοειδή έχουν, επίσης, μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Τα χημικά αυτά συμβάλλουν στη μείωση των φλεγμονών διατηρώντας τον εγκέφαλο πιο υγιή και προστατεύοντας από τις σχετικές με την ηλικία φθορές.

ΠΡΑΣΙΝΟ

Καλές επιλογές:
Λάχανο, κολοκύθι, αβοκάντο, σπαράγγι, σπανάκι, αχλάδι.
Φυσικά χημικά
: Λουτεΐνη, ινδόλες. Οι πράσινες τροφές είναι, επίσης, πλούσιες σε φολικόοξύ, που ενισχύει τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Μαζί με άλλες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βοηθά στην παραγωγή του DNA στο σώμα σου και διευκολύνει τον εγκέφαλό σου να χρησιμοποιήσει λιπαρά και πρωτεΐνες.

ΜΠΛΕ/ΜΟΒ

Καλές επιλογές:
Μύρτιλλο, δαμάσκηνο, κόκκινο σταφύλι, κόκκινο λάχανο, παντζάρι, μελιτζάνα.
Φυσικά χημικά:
 Ανθοκυανίνες και φαινόλες. Είναι οι αντιοξειδωτικές χρωστικές που δίνουν στο κόκκινο κρασί το χρώμα του, συμβάλλουν στην πρόληψη των βλαβών στα τοιχώματα των φλεβών του εγκεφάλου και διατηρούν υγιή τον εγκεφαλικό ιστό.

ΚΑΦΕ

Καλές επιλογές:
Καστανό ρύζι, ψωμί σίκαλεως, βρόμη, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, λιναρόσπορος, σπόροι σόγιας.
Φυσικά χημικά:
Λιγνάνες. Ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων στο πεπτικό σύστημα. Μελέτες δείχνουν πως οι λιγνάνες μπορεί να σχετίζονται με πιο καθαρή σκέψη αλλά και καλή διάθεση.

Είναι επικίνδυνο το ρύζι;

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Τέξας υποστηρίζει πως το ρύζι, αν δεν μαγειρευτεί σωστά, αυξάνει κατά 49% τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα. Κι αυτά δεν είναι τα μόνα δυσάρεστα νέα.
Ο αμερικανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός Consumer Reports έκανε πρόσφατα κάποιες μετρήσεις, σύμφωνα με τις οποίες στο ρύζι εμφανίζονται ίχνη αρσενικού, μιας δηλητηριώδους τοξικής ουσίας που παραμένει στο έδαφος για δεκαετίες. Το αρσενικό υπάρχει μεν στη γη, όμως τα παρασιτοκτόνα και τα λιπάσματα από κοπριά πουλερικών απελευθερώνουν στο έδαφος και στο νερό αρσενικό, αυξάνοντας αισθητά τα επίπεδά του. Το ρύζι, που χρειάζεται πολύ νερό για να αναπτυχθεί, απορροφά περισσότερο αρσενικό σε σχέση με άλλες καλλιέργειες γι’ αυτό και ο κίνδυνος από την κατανάλωσή του είναι συγκριτικά μεγαλύτερος.
Το πόσο αρσενικό περιέχει το ρύζι εξαρτάται από τον τύπο του και από την περιοχή όπου καλλιεργήθηκε. Σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα, το ρύζι για σούσι και το λευκό ρύζι μπασμάτι από την Καλιφόρνια, την Ινδία και το Πακιστάν έχουν τη μισή ποσότητα ανόργανου αρσενικού από άλλα είδη ρυζιού που κυκλοφορούν στην Αμερική. Ωστόσο, όλα τα ρύζια από τις πολιτείες Αρκάνσας, Τέξας, Λουιζιάνα και τα περισσότερα άλλα μέρη των ΗΠΑ βρέθηκε ότι είχαν τα υψηλότερα επίπεδα ανόργανου αρσενικού.
Η χρόνια έκθεση στο αρσενικό έχει συνδεθεί με μια σειρά προβλημάτων υγείας, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται αναπτυξιακά προβλήματα, καρδιοπάθειες, ο διαβήτης και ο καρκίνος. Οι επιστήμονες εδώ και χρόνια συζητούν ποιο είναι το ασφαλές επίπεδο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν οριστεί με κανονισμό τα μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα αρσενικού στο ρύζι που καταναλώνουμε.
Πειράματα, πάντως, δείχνουν ότι υπάρχει τρόπος να μειωθεί η έκθεσή μας στο αρσενικό αρκεί να μαγειρεύουμε το ρύζι με συγκεκριμένο τρόπο.
Πώς πρέπει, λοιπόν, να μαγειρεύεται το ρύζι;
- Με μια κούπα μετράμε την ποσότητα του στεγνού ρυζιού και το ρίχνουμε σε ένα μπολ
- Γεμίζουμε το μπολ με νερό και το αφήνουμε να μουλιάσει όλη τη νύχτα
- Ξεπλένουμε το ρύζι πολύ καλά με τρεχούμενο νερό μέχρις ότου το νερό να βγει εντελώς καθαρό.
- Σουρώνουμε το ρύζι πολύ καλά
- Ρίχνουμε το σουρωμένο ρύζι σε μια κατσαρόλα και προσθέτουμε πέντε μέρη νερού για ένα μέρος του ρυζιού (συν λίγο αλάτι) και ανακατεύουμε μία φορά.
- Μόλις πάρει βράση χαμηλώνουμε εντελώς τη φωτιά και σκεπάζουμε την κατσαρόλα με το καπάκι.
- Βράζουμε το ρύζι για 10-15 λεπτά στη ελάχιστη δυνατή θερμοκρασία χωρίς να ξεσκεπάσουμε το σκεύος.
- Με ένα πιρούνι ανακατεύουμε το μαγειρεμένο ρύζι για να γίνει αφράτο.
Πηγή: