Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2013

Η διατροφή ως σύμμαχος της ερωτικής διάθεσης


Η διατροφή ως σύμμαχος της ερωτικής διάθεσηςΔεν είναι τυχαίο το γνωμικό του λαού μας «ο έρωτας περνάει από το στομάχι». Η ερωτική επιθυμία εξαρτάται από παράγοντες ψυχολογικούς αλλά και από τη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. Και στις 2 περιπτώσεις υπάρχου τροφές που μπορούν να επέμβουν στις λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού και να ανεβάσουν την ερωτική διάθεση.
Όσο αναφορά τους ψυχολογικούς παράγοντες, για να μπορέσει ένα τρόφιμο να επηρεάσει την ερωτική διάθεση θα πρέπει να επεμβαίνει σε κάποια από τις αισθήσεις. Έτσι υπάρχουν τρόφιμα που το σχήμα, το μέγεθος, η γεύση, το άρωμα και η υφή τους παραπέμπουν είτε στην ερωτική πράξη είτε στα αντρικά και γυναικεία γεννητικά όργανα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν από τη μία η μπανάνα, τα καρότα και τα σπαράγγια και από την άλλη τα στρείδια.
Περνώντας στον τρόπο που η διατροφή και τα τρόφιμα επηρεάζουν τις λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού, που σχετίζονται με την ερωτική διάθεση, θα πρέπει να τονιστεί αρχικά ότι η κατάσταση της υγείας ενός ατόμου επηρεάζει και την ερωτική του διάθεση. Μια ισορροπημένη διατροφή λοιπόν είναι αυτή που προάγει την υγεία ενός ατόμου, το βοηθάει να διατηρήσεις ένα φυσιολογικό βάρος και επομένως συμβάλλει στην ερωτική του διάθεση.
Η ερωτική διάθεση σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την εγκεφαλική λειτουργία. Σημαντικό ρόλο για την εγκεφαλική λειτουργία παίζουν οι νευροδιαβιβαστές, ουσίες δηλαδή που μεταφέρουν τα μηνύματα από νευρικό κύτταρο σε νευρικό κύτταρο. Στην πλειοψηφία τους οι νευροδιαβιβαστές αποτελούνται από αμινοξέα. Τα αμινοξέα αποτελούν τους δομικούς λίθους των πρωτεϊνών. Επομένως τρόφιμα που περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας συμβάλουν στην αυξημένη ερωτική διάθεση. Τέτοια τρόφιμα είναι το κρέας, το γάλα, τα τυριά, το αυγό, τα ψάρια και γενικά τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης εκτός από το βούτυρο. Πέρα από τα πρωτεϊνούχα τρόφιμα σημαντικός είναι και ο ρόλος των τροφίμων που περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β (παίζουν σημαντικό ρόλο στη δράση των νευροδιαβιβαστών) αλλά και βιταμίνη C, μαγνήσιο και σελήνιο (προστατεύουν τους νευροδιαβιβαστές). Τα τρόφιμα που περιέχουν τα παραπάνω μικροθρεπρικά συστατικά είναι:
Βιταμίνη Β1 Πηγές : Φακές, αλεύρι ολικής άλεσης, αρακάς, φασόλια,καρύδια Βιταμίνη Β3 Πηγές : Μαγιά μπύρας, σολομός, τόνος, χοιρινό, φιστίκια
Βιταμίνη Β6 Πηγές : Μπανάνες, καρότα, αυγά, αβοκάντο, γαρίδες, τόνος
Βιταμίνη Β12 Πηγές: Ψάρι, κρέας, πουλερικά, γαλακτοκομικά προϊόντα
Φυλλικό οξύ Πηγές : Μπανάνες, καρότα, αυγά, αβοκάντο, γαρίδες, τόνος Βιταμίνη C Πηγές : Πράσινα λαχανικά, εσπεριδοειδή, φράουλες, ακτινίδια, ντομάτες
Mαγνήσιο Πηγές : Κακάο, ξηροί καρποί, ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης, καλαμπόκι
Σελήνιο Πηγές : Ανεπεξέργαστοι σπόροι δημητριακών, μαγιά
Βέβαια υπάρχουν και κάποιες κατηγορίες τροφίμων ή τρόφιμα που περιέχουν περισσότερα από ένα θρεπτικά συστατικά που επηρεάζουν θετικά την ερωτική διάθεση και θα πρέπει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά για αυτά.
• Θαλασσινά: Αποτελούν καλή πηγή πρωτεϊνών και είναι πλούσια σε ψευδάργυρο και νιασίνη (βιταμίνη Β3). Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για την παραγωγή ορμονών, όπως τα ανδρογόνα και η τεστοστερόνη, ενώ η νιασίνη συμβάλει στην καλύτερη αιμάτωση του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος.
• Ξηροί καρποί: Καλή πηγή αντιοξειδωτικών που συμβάλουν στην σωστή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος άρα οπότε και στη αύξηση της ερωτικής διάθεσης. Επίσης περιέχουν και ψευδάργυρο Αν συνδυαστούν με μέλι έχουμε μια πολύ καλή πηγή ενέργειας, η οποία μπορεί να αποδοθεί άμεσα.
• Αβοκάντο: Πλούσιο σε βιταμίνη Β6 και Ε που συμβάλουν στην καλή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος και των νευροδιαβιβαστών
• Σοκολάτα: Η σοκολάτα διαθέτει ψυχοδιεγερτικές ιδιότητες, χάρη στην περιεκτικότητά της σε φαινυλαιθυλαμίνη. Με την κατανάλωση της, απελευθερώνονται από τον εγκέφαλο οι ενδορφίνες ουσίες, οι οποίες βοηθούν στην εκδήλωση ευφορίας και κατ' επέκταση ερωτικής επιθυμίας
• Καρπούζι: Ενισχύει την ερωτική διάθεση του αντρικού φύλου, γιατί περιέχει κιτρουλίνη, μια ουσία που βοηθά στην χαλάρωση των αιμοφόρων αγγείων άρα και στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος
• Μπανάνες: Οι μπανάνες είναι πλούσιες σε κάλιο, το οποίο βοηθάει στην καλή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος. Επιπλέον, περιέχουν ένα ένζυμο τη «bromalein», το οποίο είναι απαραίτητο για τη σεξουαλική υγεία των ανδρών. Οι μπανάνες είναι επίσης καλή πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β
• Αλκοόλ: Σε λογικές ποσότητες βοηθά στην χαλάρωση και στη μείωση των αναστολών. Το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην καλή κυκλοφορία του αίματος ενώ η μαγιά που περιέχει η μπύρα είναι πλούσια σε ψευδάργυρο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
• Καυτερές πιπεριές: Οι καυτερές πιπεριές και γενικά τα καυτερά φαγητά περιέχουν μια ουσία την καψαικίνη, η οποία συμβάλλει την απελευθέρωση ουσιών που επιταχύνουν τον καρδιακό ρυθμό και πιθανόν προκαλούν την απελευθέρωση των ενδορφινών που βοηθούν στην εκδήλωση ευφορίας.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι υπερβολές θα έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα. Για αυτό λοιπόν θα πρέπει να υπάρχει μέτρο στην κατανάλωση των παραπάνω τροφών και είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην ισορροπημένη διατροφή.
 
Πασπανός Μ. Νικόλαος Κλινικός Διαιτολόγος

Ένα μήλο την ημέρα τη χοληστερόλη κάνει πέρα

Τι αποκάλυψε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ
Όλοι γνωρίζουμε τη φράση «ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα». Φαίνεται όμως πως ένα μήλο την ημέρα κάνει και τη χοληστερόλη πέρα.

Η αυξημένη χοληστερίνη ή υπερχοληστερολαιμία έχει έναν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της αθηροσκλήρωσης. Επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει αυξημένα περιστατικά αθηροσκλήρωσης σε άτομα με αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης.

Η αυξημένη κακή LDL χοληστερόλη και η μειωμένη καλή HDL αποτελούν σημαντικούς παράγοντες κινδύνου στην ανάπτυξη αθηροσκλήρωσης. Οι αθηρωματικές πλάκες αποφράσσουν τις αρτηρίες και αποτελούν έδαφος για τη δημιουργία θρόμβων αίματος. Ένας μεγάλος θρόμβος μπορεί να αποφράξει τελείως την αρτηρία και να διακοπεί η ροή αίματος. Η διακοπή αίματος στις στεφανιαίες αρτηρίες της καρδιάς μπορεί να προκαλέσει αιφνίδιο καρδιακό επεισόδιο, ενώ σε αρτηρίες που στέλνουν αίμα στον εγκέφαλο, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Το 60% των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου δημιουργούνται από τη ρήξη των αθηρωματικών πλακών και τη θρόμβωση.

Σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ γύρω από τη δράση του μήλου ενάντια στη χοληστερόλη, διαπιστώθηκε ότι η καθημερινή κατανάλωση ενός μήλου οδήγησε στη μείωση της οξειδωμένης μορφής της κακής LDL χοληστερόλης. Η έρευνα διήρκησε 4 εβδομάδες και οι ερευνητές χορήγησαν σε άτομα μέσης ηλικίας είτε ένα μήλο την ημέρα, είτε πολυφαινόλες (φυσικά αντιοξειδωτικά) από μήλο σε μορφή κάψουλας, είτε ένα εικονικό χάπι. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το μήλο, και όχι τόσο οι πολυφαινόλες του σε μορφή κάψουλας, κατάφεραν να μειώσουν την οξειδωμένη μορφή της LDL χοληστερόλης κατά 40%. Η LDL χοληστερόλη συσσωρεύεται στα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών, δημιουργώντας τις αθηρωματικές πλάκες και τελικά τη στένωση, και θεωρείται ένας από τους κύριους παράγοντες κινδύνου για καρδιοπάθεια.

Η δράση αυτή του μήλου οφείλεται κυρίως στις πολυφαινόλες του, φαίνεται όμως ότι οι πολυφαινόλες από μόνες τους δεν έχουν το ίδιο αποτέλεσμα όσο ένα ολόκληρο μήλο. Μια πιθανή εξήγηση, είναι ότι στο μήλο υπάρχουν και διάφορα άλλα συστατικά, τα οποία δρουν συνεργιστικά στην αντιμετώπιση της χοληστερόλης, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο για τη δημιουργία της αθηροσκλήρωσης και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επίσης, η απορρόφηση των πολυφαινολών από τον οργανισμό είναι μεγαλύτερη όταν καταναλώνονται μαζί με το μήλο παρά από μόνες τους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η δράση του μήλου κατά της χοληστερόλης είναι μεγαλύτερη και από τα αντιοξειδωτικά άλλων τροφών, όπως της ντομάτας και του πράσινου τσαγιού.

Τα αντιοξειδωτικά είναι φυσικά συστατικά των τροφών, τα οποία αναστέλλουν την οξείδωση, η οποία καταστρέφει τα κύτταρα και επεμβαίνει στη φυσιολογική λειτουργία του μεταβολισμού. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και θωρακίζουν τον οργανισμό ενάντια στην καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών και της οξειδωτικής τους δράσης. Τα αντιοξειδωτικά φαίνεται πως μειώνουν την οξείδωση της LDL χοληστερόλης και αναστέλλουν την δράση της στην δημιουργία αθηροσκλήρωσης.

Η έρευνα αυτή είναι ενθαρρυντική για την αντιμετώπιση της χοληστερόλης, αφού καταλήγει στο ότι με μια απλή διατροφική παρέμβαση στη ζωής μας, όπως είναι η κατανάλωση ενός μήλου ημερησίως, μπορούμε να μειώσουμε την πιθανότητα ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Και άλλες μελέτες γύρω από την ευεργετική δράση του μήλου στη χοληστερόλη επιβεβαιώνουν τα παραπάνω αποτελέσματα και ενισχύουν την άποψη ότι ένα μήλο την ημέρα αποτελεί σημαντικό βήμα στη μείωση της κακής χοληστερόλης.

Καταναλώστε λοιπόν ένα μήλο την ημέρα για να επωφεληθείτε της δράσης του ενάντια στη χοληστερόλη και όχι μόνο.

Πηγή: mednutrition.gr