Τρίτη, 28 Αυγούστου 2012

Τρώτε υγιεινά και ελαφριά γεύματα

Μυστικά για μια ζωή
1.Τρώτε τρία γεύματα και ένα ή δύο σνακ κάθε μέρα
Κάθε γεύμα πρέπει να περιλαμβάνει μια μερίδα άπαχη πρωτεΐνη (κοτόπουλο, γαλοπούλα, χοιρινό φιλέτο), τουλάχιστον μια μερίδα λαχανικών (όσα περισσότερα λαχανικά, τόσο το καλύτερο) και μία με δύο μερίδες προϊόντων ολικής άλεσης (μία μερίδα ισοδυναμεί με μια φέτα ολικής αλέσεως ψωμί, ½ φλιτζάνι ολικής αλέσεως δημητριακά, ½ φλιτζάνι μαγειρεμένο καστανό ή άγριο ρύζι ή ζυμαρικά ολικής άλεσης). Ιδανικό σνακ είναι ένα με υψηλής ποιότητας υδατάνθρακες και / ή πρωτεΐνες (για παράδειγμα μια μίνι πίτα ολικής άλεσης με φυστικοβούτυρο, ή μια χούφτα αμύγδαλα ή ολικής αλέσεως κουλούρια).
Επίσης το πρωινό να μη ξεπερνά τις 300 θερμίδες, το γεύμα να μη ξεπερνά τις 400 θερμίδες, το δείπνο να μη ξεπερνά τις 500 θερμίδες και τα σνακ να είναι 150-200 θερμίδες το καθένα

2. Επιλέξτε μη επεξεργασμένα τρόφιμα
Φρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί και όσπρια- τρόφιμα που είναι μόνο ένα συστατικό-είναι υγιεινός τρόπος για να ικανοποιήσετε τον ουρανίσκο σας. Περιέχουν συνήθως περισσότερα θρεπτικά συστατικά και λιγότερες χημικές ουσίες (αν υπάρχουν) από τα συσκευασμένα τρόφιμα. Φυσικά, υπάρχουν φορές που δεν μπορείτε να αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Στις περιπτώσεις αυτές, επιλέξτε προϊόντα που έχουν τα λιγότερα συστατικά, και βεβαιωθείτε ότι αναγνωρίζετε τα περισσότερα από αυτά.

3. Ξεπεράστε το φόβο σας για το λίπος και τους υδατάνθρακες
Οι υδατάνθρακες και το λίπος μπορούν και πρέπει να είναι μέρος ενός προγράμματος υγιεινής διατροφής. Το σημαντικό είναι να επιλέξετε το σωστό είδος. Διαλέξτε υψηλής ποιότητας υδατάνθρακες (δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά) αντί για ζαχαρούχα ή επεξεργασμένα τρόφιμα (σόδα, καραμέλα, άσπρο ρύζι, άσπρο ψωμί και κράκερ), και υγιεινά λίπη (σπόροι και ξηροί καρποί, βούτυρο ξηρών καρπών, αβοκάντο, ελιές, τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός και οι σαρδέλες, το ελαιόλαδο και έλαια canola) αντί για κορεσμένα λίπη (πλήρη σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα και κόκκινο κρέας).

4. Έχετε πέντε νόστιμες, υγιεινές συνταγές στο ρεπερτόριό σας
Βεβαιωθείτε ότι έχετε πάντα τα συστατικά για τις δυο από τις πέντε συνταγές, αποθηκευμένα στην κουζίνα σας. Αν έχετε αυτές τις θρεπτικές συνταγές στο μυαλό σας, είναι λιγότερο πιθανό να παραγγείλετε απ’ έξω ή να επιλέξετε βιαστικά κάτι ανθυγιεινό, γιατί ξέρετε πόσο απλό και εύκολο είναι να φτιάξετε με τα σωστά υλικά κάτι υγιεινό.

5. Δώστε στον εαυτό σας ένα διάλειμμα
Αν μία μέρα φάτε παραπάνω για παράδειγμα σε ένα δείπνο το Σάββατο το βράδυ δεν σημαίνει ότι όλες οι προσπάθειες σας κατά τη διάρκεια της εβδομάδας ήταν για το τίποτα. Απλά συνεχίστε το πρόγραμμα σας κανονικά την επόμενη μέρα. Κανείς δε μπορεί να τρώει συνέχεια 100% υγιεινά. Είναι φυσιολογικό που και που να επιδίδεστε στα (ίσως όχι και τόσο ελαφριά και υγιεινά) αγαπημένα σας τρόφιμα.

Πηγή: myworld.gr

Όταν η γεύση μας αλλοιώνεται

Αντιλαμβανόμαστε το άρωμα διαφόρων ουσιών
Οι διαταραχές της γεύσης μπορεί να αλλοιώσουν την πολύτιμη αυτή αίσθηση ακόμα και σε βαθμό που να μην αντιλαμβανόμαστε τι ακριβώς τρώμε. Τι μπορεί να τις προκαλέσει;

H γεύση μας βοηθά να αντιλαμβανόμαστε το άρωμα διαφόρων ουσιών, όπως είναι οι τροφές αλλά και διάφορες βλαβερές ουσίες και δηλητήρια. Οι βασικές γεύσεις που αναγνωρίζει ο άνθρωπος είναι το αλμυρό, το γλυκό, το ξινό και το πικρό. Σε ορισμένες περιπτώσεις όμως η αισθητική αυτή λειτουργία μπορεί να διαταραχθεί οδηγώντας σε υπογευσία (μείωση της αίσθησης της γεύσης), αγευσία (απώλεια της γεύσης) και δυσγευσία ή κακογευσία (μετατροπή της γεύσης σε δυσάρεστη αίσθηση ή κακή γεύση).

Πιθανές αιτίες
- Ακτινοθεραπεία στην περιοχή κεφαλής και τραχήλου.
- Δηλητηρίαση από βαρέα μέταλλα.
- Διαταραχές μεταβολισμού: υποθυρεοειδισμός, σακχαρώδης διαβήτης, αβιταμινώσεις, νοσήματα του ήπατος και των νεφρών κ.ά.
- Ορμονικοί λόγοι κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
- Το κάπνισμα και η κακή υγιεινή του στόματος.
- Κακώσεις της κεφαλής και μεταβολές του στοματικού βλεννογόνου από τοπικές φλεγμονές, αμυγδαλίτιδες, φαρυγγίτιδες, λευκοπλακία, μυκητιάσεις, ιδιοπαθές σύνδρομο Sjogren, τεχνητές οδοντοστοιχίες, επεμβάσεις για νεοπλασίες της περιοχής.
- Φλεγμονές του μέσου ωτός (μέση ωτίτιδα) λόγω βλάβης της χορδής του τυμπάνου ή κλάδου του προσωπικού νεύρου.
- Νευρολογικές διαταραχές λόγω φλεγμονών ή εκφυλιστικών καταστάσεων και όγκων των εγκεφαλικών νεύρων ή του εγκεφάλου, όπως επίσης και η υστερία και διάφορες ψυχογενείς καταστάσεις.
- Φάρμακα: ατροπίνη, φάρμακα για τον ίλιγγο, αντιθυρεοειδικά, αντιβιοτικά κ.ά.
- Η ελάττωση των επιπέδων ψευδαργύρου στο αίμα, που παρατηρείται σε διάφορες παθήσεις.

Πρέπει να ανησυχώ;
Ανάλογα με την αιτία που τις προκαλεί, κάποιες από αυτές τις διαταραχές θεωρούνται σοβαρές, γι’ αυτό και είναι σημαντικό να μην αγνοούνται, κυρίως όταν επιμένουν. Η διάγνωση γίνεται με βάση το ιατρικό ιστορικό, την κλινική εξέταση, καθώς και διάφορες δοκιμασίες με σταγόνες υγρών, και η αντιμετώπισή τους είναι ανάλογη με την αιτία τους.

Πηγή: myworld.gr