Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2014

Ένα ποτήρι κρασί την ημέρα προστατεύει από καρδιακά

Μόνο που πρέπει να… έχεις το «σωστό» γονίδιο
Από το ένα μήλο την ημέρα, περνάμε στο… ένα ποτηράκι κρασί την ημέρα… αρκεί βέβαια να φέρει κανείς το «σωστό» γονίδιο.

Ερευνητές από τη Σουηδία υποστηρίζουν, ότι ένα ποτήρι κρασί την ημέρα κάνει καλό στην υγεία, δρώντας ως «ασπίδα προστασίας» έναντι των καρδιακών παθήσεων. Ωστόσο –σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται οι σουηδοί επιστήμονες- αυτό ισχύει μόνο αν κάποιος έχει τα κατάλληλα γονίδια.

Οι μικρές ποσότητες αλκοόλ προστατεύουν έναντι των καρδιακών ασθενειών, μόνο εκείνους που φέρουν μια συγκεκριμένη παραλλαγή του γονιδίου, γνωστού ως CETP TaqIB.

Το γονίδιο αυτό -όπως αναφέρει δημοσίευμα της MailOnline- φέρουν όμως μόλις τρεις στους 20 ανθρώπους.

«Με άλλα λόγια, αυτό σημαίνει ότι η μέτρια κατανάλωση κρασιού έχει προστατευτική δράση μόλις για το 15% του γενικού πληθυσμού» σχολίασε η καθηγήτρια Dag Thelle από το πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ.

Η μελέτη συνέκρινε τις συνήθειες κατανάλωσης αλκοόλ 618 σουηδών ασθενών με καρδιακό πρόβλημα και 3.000 υγειών ανθρώπων, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε εξετάσεις για την ανίχνευση του συγκεκριμένου CETP γονότυπου.

«Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ από μόνη της δεν έχει ισχυρή προστατευτική δράση. Ούτε το συγκεκριμένο γονίδιο. Όμως ο συνδυασμός αυτών των δύο φαίνεται να μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων» είπε από την πλευρά της η καθηγήτρια Lauren Lissner.
newsbeast.gr

Δείτε ποια είναι η σχέση μεταξύ σωματικού βάρους και ύπνου

Τι κινδύνους κρύβει
Οι άνθρωποι είναι προγραμματισμένοι μέσω της εξέλιξης να εναρμονίζονται στους κύκλους ημέρας και νύχτας.

Τρώμε και είμαστε δραστήριοι κατά τη διάρκεια της ημέρας ενώ ξεκουραζόμαστε και κοιμόμαστε όταν επικρατεί το σκοτάδι. Για τους εν λόγω ρυθμούς υπάρχει μια μοριακή βάση και συγκεκριμένα μία ομάδα γονιδίων που ονομάζεται κιρκαδικό ρολόι και ρυθμίζει τους 24ωρους, ημερονύκτιους κύκλους μας.

Τα παχύσαρκα άτομα τρώνε συχνά σε ακανόνιστες ώρες και μπορεί να τρώνε αργά το βράδυ. Συχνά υποφέρουν περισσότερο από υπνική άπνοια, η οποία διαταράσσει τη δυνατότητα να κοιμηθούν καλά το βράδυ. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Επιστημών Υγείας της Γεωργίας των ΗΠΑ έδειξαν ότι, όταν ένα άτομο είναι υπέρβαρο, το κύριο γονιδιακό ρολόι δεν ρυθμίζει σωστά τον κύκλο μεταξύ ημέρας και νύχτας, διαταράσσοντας τους φυσιολογικούς κιρκαδικούς ρυθμούς.

Οι φυσιολογικοί κύκλοι όχι μόνο βοηθούν στη ρύθμιση της διατροφής και ύπνου, αλλά επίσης ρυθμίζουν την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία που κινούν το αίμα μέσα στο σώμα. Η αναστάτωση του εσωτερικού ρολογιού ενός ατόμου όχι μόνο αναστατώνει το φαγητό και το μοτίβο του ύπνου, αλλά θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο για καρδιακή νόσο.

Πηγή: neadiatrofis.gr

Απαραίτητη η σιέστα και με τη βούλα της επιστήμης

Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την ιδανική διάρκεια ύπνου για αναζωογόνηση
Είναι γνωστό εδώ και πολύ καιρό ότι ένας μικρής διάρκειας ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας, παίζει σημαντικό ρόλο για την αναζωογόνηση και τόνωση ενός κουρασμένου μυαλού.

Κι όμως, τα τελευταία χρόνια, η παραδοσιακή «μεσημεριανή σιέστα», με την επικράτηση του σύγχρονου (δηλαδή γρήγορου) τρόπου ζωής, φαίνεται ότι έχει εξαλειφθεί.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, οι επιστήμονες τονίζουν ότι ένας γρήγορος ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας έχει πολλές ωφέλιμες επιδράσεις στη λειτουργία του εγκεφάλου και μάλιστα προτείνουν αυτός να διαρκεί συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.

Υποστηρίζουν ότι αν κάποιος θέλει να ξεκουραστεί για λίγο και μόλις ανοίξει ξανά τα μάτια του, να νιώθει άμεσα αναζωογονημένος και έτοιμος να επιστρέψει στη δράση, θα πρέπει να κοιμηθεί είτε 10-20 λεπτά, ή 90 λεπτά.

Με ύπνο διάρκειας 10-20 λεπτών, ο οργανισμός προλαβαίνει να μπει στην πιο ελαφριά μορφή ύπνου, γνωστή ως non-rapid eye movement (non-REM). Σε αυτή τη φάση, μπορεί κανείς να νιώσει τα επίπεδα ενέργειας και ετοιμότητάς του να επαναφορτίζονται, αλλά ακριβώς επειδή ο ύπνος δεν είναι βαθύς, μπορεί να ξυπνήσει εύκολα και χωρίς να αισθάνεται «βαρύ» το κεφάλι του.

Μέσα σε μιάμιση ώρα (ύπνος 90 λεπτών), το άτομο πέφτει σε βαθύ ύπνο, επιτρέποντας στον οργανισμό του να ολοκληρώσει έναν «κύκλο ύπνου», απολαμβάνοντας όλα τα οφέλη από αυτόν χωρίς ωστόσο να νιώθει εκείνη την ενοχλητική αίσθηση υπνηλίας.

Έρευνες έχουν δείξει, όπως αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail, ότι ύπνος αυτής της διάρκειας βελτιώνει τη διαδικαστική μνήμη και τονώνει τη δημιουργικότητα.

Οι επιστήμονες, ωστόσο, δηλώνουν ξεκάθαρα ότι δε συμβαίνει το ίδιο αν κανείς κοιμηθεί ακόμη περισσότερο, ή διακόψει τον ύπνο του στη μέση μιας φάσης.

Παρότι ένας υπνάκος μισής ή μίας ώρα θα επιτρέψει στον εγκέφαλο να ξεκουραστεί, η διακοπή του κύκλου του ύπνου σε αυτές τις φάσεις θα έχει ως αποτέλεσμα να νιώθει το άτομο κάτι σαν ζάλη ή μέθη. Η κατάσταση αυτή είναι γνωστή ως αδράνεια ύπνου και το πιο πιθανό είναι να νιώθει κανείς τελικά πιο κουρασμένος από πριν.

Μετά από μισή ώρα ύπνου, ο εγκέφαλος μπαίνει σε μια φάση βαθύ ύπνου και το να ξυπνήσει κανείς στη διάρκεια αυτής, θα έχει ως αποτέλεσμα να περάσει σε αδράνεια ύπνου, και θα περάσει τουλάχιστον άλλη μισή ώρα μέχρι να νιώσει ξεκούραστος.

Στη μία ώρα, ο οργανισμός περνά στη βαθύτερη φάση ύπνου, που ονομάζεται ύπνος βραδέων κυμάτων.

Το να προσπαθήσει κανείς να ξυπνήσει κατά τη διάρκεια αυτού του κύκλου, θα έχει ως αποτέλεσμα να νιώθει περισσότερο ζαλισμένος απ’ ό,τι ήταν πριν κλείσει τα μάτια του.

«Αν ξεπεράσετε τα 30 λεπτά, ο οργανισμός μπαίνει σε φάση βαθύ ύπνου. Σίγουρα οι περισσότεροι θα έχουν νιώσει το αίσθημα να ξυπνούν χειρότερα απ’ ό,τι ένιωθαν πριν πέσουν για έναν υπνάκο. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι κοιμούνται περισσότερο απ’ όσο πρέπει, με αποτέλεσμα να μπαίνουν σε μια φάση ύπνου από την οποία είναι δύσκολο να ξυπνήσουν και να συνέλθουν» ανέφερε στην εφημερίδα ο ειδικός στα θέματα ύπνου Dr. Michael Breus.
newsbeast.gr