Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Ελευθέρα βάρη Vs μηχανήματα δύναμης

"Συμβουλεύει" ο Μιχάλης ΠανδήςΠόσο βοηθούν οι αλτήρες και πόσο τα μηχανήματα δύναμης; Ποια τα πλεονεκτήματα τους ; Υπάρχει τρόπος να συνδυαστούν τα οφέλη;

Το μόνο δεδομένο στη προπόνηση δύναμης είναι η αντίσταση. Το μυϊκό σύστημα καλείτε να υπερνικήσει δυνάμεις επιστρατεύοντας την ισχύ που παράγουν τα άκρα, επιβαρύνοντας έμμεσα και όλες τις άλλες μυϊκές ομάδες . Η αντίσταση μπορεί να προέρχεται από εξωτερικούς παράγοντες ή από το βάρος του σώματος. Η πρώτη αντίσταση που συναντά ο ασκούμενος, συνήθως, ανήκει στη δεύτερη κατηγορία και αποτελεί την εισαγωγή στην προπόνηση δύναμης. Σε αυτή τη κατηγορία ανήκουν επίσης, μερικές, από τις δημοφιλέστερες ασκήσεις όπως οι κάμψεις (push ups) και το μονόζυγο, οι οποίες δεν αφορούν μόνο αρχάριους αθλητές.

Οι αντιστάσεις που θα βρούμε στο γυμναστήριο είναι συνήθως τα ελεύθερα βάρη και τα μηχανήματα δύναμης. Υπάρχουν και άλλες μικρότερες όπως τα λάστιχα γυμναστικής ή οι medicine ball αλλά αυτά αποτελούν συμπληρωματικό εξοπλισμό.

Ελεύθερα βάρη ή μηχανήματα δύναμης

Το ερώτημα που προκύπτει, μετά τη περίοδο προσαρμογής, αφορά το είδος των αντιστάσεων που θα χρησιμοποιήσουμε. Συνήθως, παρατηρούμε ότι οι αθλητές που γυμνάζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα καταλήγουν στα ελευθέρα βάρη, ενώ οι νέοι ασκούμενοι συνήθως επιλέγουν τα μηχανήματα δύναμης. Στην πραγματικότητα ο συγκεκριμένος διαχωρισμός είναι λάθος, αφού και τα δυο είδη μπορούν να προσφέρουν σε όλους τους τύπους ασκούμενων.

Ελεύθερα βάρη

Το συγκεκριμένο είδος αντίστασης είναι το αρχαιότερο εργαλείο προπόνησης. Τα οφέλη των αλτήρων είναι τεράστια και η συνεισφορά του στα προγράμματα γυμναστικής ανεκτίμητη. Τα κυριότερα πλεονεκτήματα είναι:

Φυσική κίνηση

Το σώμα λειτούργει καλυτέρα, όταν λειτουργεί ελεύθερα, χωρίς την ύπαρξη περιοριστικών διαδρομών. Οι φυσικές κινήσεις αποτελούν το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ελεύθερων αντιστάσεων, οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν προπόνηση ακόμη και με άπλες καθημερινές κινήσεις. Ξεκινώντας από τις απλές κάμψεις μπορούμε να φτάσουμε μέχρι το επίπεδο των πολυαρθρικών ασκήσεων.

Βελτίωση της μυϊκής πυκνότητας

Οι ασκήσεις με ελεύθερα βάρη ενεργοποιούν πολύ μεγαλύτερα τμήματα του μυϊκού συστήματος, βελτιώνοντας το συνολικό αποτέλεσμα. Το κίνητρο ανάπτυξης διαχέεται παντού και το αισθητικό αποτέλεσμα γίνεται άμεσα αντιληπτό.

Βελτίωση της ενδομυϊκής συναρμογής

Η ικανότητα ενεργοποίησης μεγαλύτερου δυνατού ποσοστού μυϊκής μάζας καλείται ενδομυϊκή συναρμογή. Οι ασκήσεις με ελεύθερα βάρη συνεισφέρουν τα μέγιστα προς αυτή τη κατεύθυνση, βελτιώνοντας παράλληλα και τον συντονισμό του σώματος.

Απεριόριστο ασκησεολόγιο

Οι ασκήσεις που συνήθως συναντούμε στα γυμναστήρια δεν αποτυπώνουν σε καμία περίπτωση το σύνολο των δυνατοτήτων που έχει ο αλτήρας. Στην πραγματικότητα οι ελεύθερες αντιστάσεις προσφέρουν ανεξάντλητο ανεξάντλητη γκάμα ασκήσεων, η οποίο περιορίζεται μόνο από τη φαντασία του γυμναστή.

Μηχανήματα δύναμης

Οι μηχανές δύναμης τα τελευταία χρόνια έχουν εκσυγχρονιστεί σε απίθανο βαθμό, δημιουργώντας νέα δεδομένα στο χώρο της προπόνησης. Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των μηχανημάτων είναι:

Ασφάλεια

Το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος προσαρμογής, αλλά και η επιστροφή στη προπόνηση μετά από τραυματισμό πραγματοποιούνται στα μηχανήματα δύναμης. Η ελεγχόμενη κίνηση αποτελεί εγγύηση ασφαλούς εκτέλεσης, αφού το τεχνικό λάθος είναι σχεδόν αδύνατο.

Απομόνωση

Τα μηχανήματα προσφέρουν ελεγχόμενη κίνηση η οποία ‘’κλειδώνει’’ τους μύες που θέλουμε να δουλέψουμε, επιβαρύνοντας συγκεντρωτικά στο μέγιστο βαθμό.

Ευκολία εκτέλεσης του προγράμματος

Όλοι γνωρίζουν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο χρόνος στα προγράμματα του γυμναστηρίου. Τα μηχανήματα δύναμης προσφέρουν εύκολη προσαρμογή στο σώμα του ασκούμενου, ενώ η αντίσταση μεταξύ των set αλλάζει με τη μεγαλύτερη δυνατή ευκολία.

Δεν απαιτείτε συνασκούμενος

Ο αθλητής προπονείτε στο μέγιστο μόνο όταν νιώσει απόλυτη ασφάλεια. Στη περίπτωση των ελεύθερων αντιστάσεων το πρόβλημα λύνεται μόνο μέσω του συνασκούμενου. Τα μηχανήματα δύναμης δεν υποχρεώνουν σε κάτι τέτοιο.

Συμπέρασμα

Είναι δύσκολο να συγκρίνεις τόσο διαφορετικά πράγματα. Τα οφέλη των δυο εργαλείων προπόνησης είναι αναμφισβήτητα, ενώ ο συνδυασμός τους αποτελεί την ιδανική επιλογή. Ωστόσο, εάν πρέπει να δώσουμε ένα μικρό προβάδισμα θα επιλέξουμε τη προπόνηση με ελεύθερα βάρη. Ο σημαντικότερος λόγος είναι η ελευθερία στη κίνηση η οποία προσομοιώνει τη άσκηση με τη φυσική δραστηριότητα. Δεν είναι τυχαίο, αλώστε , ότι οι σπουδαιότερες εταιρίες οργάνων γυμναστικής κατασκευάζουν πλέον μηχανές με φυσική σχεδόν κίνηση. Πολύ πριν εκσυγχρονιστούν τα όργανα οι ασκούμενοι είχαν βρει πολλά συνδυαστικά οφέλη στη προπόνηση με τροχαλίες. Το συγκεκριμένο είδος προσφέρει εξαιρετικής ποιότητας λειτουργική προπόνηση (εξάσκηση με φυσικές, καθημερινές δραστηριότητες) περιορίζοντας αρκετά τις πιθανότητες τραυματισμού. Τέλος δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε ότι οι ελεύθερες αντιστάσεις προϋποθέτουν άρτια τεχνική, ενώ η παρουσία προπονητή ή συνασκούμενου είναι αδιαπραγμάτευτη.
http://www.men24.gr/html/ent/928/ent.114928.asp